سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا وقتی استرس دارید خرید می‌کنید؟ یا وقتی احساس شادی دارید؟
خرید کردن چه احساسی به شما می‌دهد؟گاهی اوقات افراد به طور آگاهانه و یا ناآگاهانه و زمانی که تحت فشار روحی و استرس قرار دارند، سعی می‌کنند از خانه بیرون بروند و برای خودشان خرید‌های جزیی انجام دهند که از آن با عنوان «خریدکردن احساسی و عاطفی» یاد می‌شود. این کار به آن‌ها احساس آرامشی می‌دهد که تقریبا با کمتر کار یا فعالیت دیگری قابل مقایسه است.
در زمان استرس و فشار روحی، واکنش‌های افراد در هنگام خرید متفاوت است؛ برخی سعی می‌کنند خود را به مواد خوراکی، چون شیرینی و یا قهوه مهمان کنند. این کار به بهبود روحیه و تسکین و کاهش فشار روی آن‌ها منجر می‌شود.
این احساس آرامش اگر چه موقتی است، اما فرد یاد می‌گیرد که در هنگام استرس چه چیزی و فعالیتی (از جمله خوردن حتی یک قهوه یا چای یا نوشیدنی و یا بستنی و ...) به آرامش فوری او مدد می‌رساند.همچنین تحقیقات متعددی درباره تاثیر مثبت خریدکردن روی روحیه، احساسات، عواطف و هیجانات زنان انجام شده است. دکتر لیندستروم روانشناس درباره تاثیرات هیجانی خریدکردن در زنان معتقد است: خریدکردن منجر به احساس شادی و آرامش در زنان می‌شود.
وقتی زنان لباسی را در فروشگاه پرو می‌کنند در عمل به آزادشدن تقویت‌کننده‌های روحی در بدن کمک می‌کنند و سبب می‌شوند تا انتقال دهنده‌های عصبی دوپامین در خون آزاد شوند.همچنین محققین در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا (2008) دریافتند وقتی تصاویر کالایی را که می‌خواهید بخرید مشاهده می‌کنید، منطقه‌ای از مغز شما با گیرنده‌های دوپامین فعال می‌شود. گیرنده‌های دوپامین زمانی فعال می‌شوند که فرد احساس هیجان و یا چالش را تجربه کند. حتی فرد می‌تواند با خوردن یک شیرینی این احساس را در وجود خود بیدار ساخته و به آن رهایی لحظه‌ای برسد.

روانشناسی

 

منبع: www.migna.ir





تاریخ : شنبه 98/5/26 | 1:36 عصر | نویسنده : مرتضی پردل | نظر