سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آزمون های فردی و گروهی

صرف نظر از نوع آزمون (کارآیی ، شخصیت ، سرعت و قدرت) آزمونی که فقط یک نفر آزمودنی را در یک زمان معین آزمون کند آزمون فردی است. در آزمون فردی آزمونگر هر آزمون را برای هر فرد به صورت جداگانه یادداشت می کند. آزمون هوشی وکسلر (Wechsler Intelligence Test) آزمون دور شاخ (Rorshach Test) نمونه‌هایی از آزمون‌های فردی هستند.

از سوی دیگر آزمونی که در هر جلسه در مورد گروهی از افراد قابل اجرا است آزمون گروهی نامیده می‌شود. در آزمون‌های گروهی تعداد آزمون‌شوندگان بیش از 2 نفر است و همه آنها همزمان به یک آزمون پاسخ می­دهند. از آزمون‌های گروهی معمولاً  در نظام آموزشی(مخصوصا آموزش و پرورش)، امور استخدامی، صنایع، ارتش و خدمات نظامی استفاده می­شود. مانند آزمون هوشی ریون (Raven Intelligence Test) .

** تفاوت آزمون های فردی و گروهی **

1) در آزمون های گروهی،از آنجا که آزمودنیها در یک ساعت معین تحت آزمایش قرار می گیرند، همة دستورالعملهای یکسان را دریافت می کنند. ولی در آزمون های فردی، زمان زیادی صرف می شود.

2) در آزمون های گروهی موقعیت آزمایش یکنواخت می باشد ولی در آزمون های فردی ممکن است اینگونه نباشد.

3) در آزمون های گروهی لزومی ندارد که اجراکنندة این آزمونها تخصص داشته باشد.

4) در آزمون های گروهی نمره گذاری در مجموع بسیار ساده، سریع و عینی انجام می گیرد و در بسیاری از موارد سعی می شود پاسخ ها را با ماشین تصحیح کنند برعکس در آزمون های فردی، نمره گذاری سخت تر و کندتر اتفاق می افتد.

 5) تهیه فرمهای موازی آزمون های گروهی به پیچیدگی تهیه فرمهای موازی آزمون های فردی نیست.

6) آزمون های گروهی از نظر هزینه نسبت به آزمون های فردی مقرون به صرفه می باشد.

7) آزمون های فردی نسبت به آزمون های گروهی دقیق تر می باشد زیرا بصورت بالینی انجام شده و فرد می تواند رفتارها، سلایق، باورها، ادراک و نگرش های فرد را دیده و یادداشت کند.

8) در آزمون های فردی بر عکس آزمون های گروهی امکان رونویسی و تقلب وجود ندارد و امکان افشا و انتشار آزمون کاهش می یابد.

9) در آزمون های فردی در صورتی که قسمتی از پاسخ مبهم بود می توان آن را روشن کرد.





تاریخ : دوشنبه 98/4/31 | 12:9 عصر | نویسنده : مرتضی پردل | نظر